My Ouma Moolman was in die ouetehuis op Sonop, net buitekant
Brits. My pa se suster was die matrone van die ouetehuis en omdat hulle nie ver
daarvandaan nie geboer het, kon Ouma Moolman in Tannie Miemie se
Personeelwoonstel bly.
Ek onthou my ma was altyd haastig om te vertel van die
matrone-woonstel waarin my ouma gebly het. En ek onthou my ouma het nooit saam
met die ander oumense in die eetsaal geëet nie, maar in die kamer – so asof sy
die behandeling wat die matrone toekom, geniet.
My ouma en Tannie Miemie was al jare dood, toe ek agter die
kap van die byl kom. Die Sonop-nedersetting is blykbaar begin om huisvesting
aan hulbehoewendes en armlastiges te verleen.
En die oues van dae in hierdie betrokke ouetehuis was die
wat letterlik geen ander heenkome had as om daar deur die staat gedra te word
nie. My ma-hulle moes gevolglik seker verplig gevoel het om dadelik te
kwalifiseer dat Ouma haar nie daar bevind op grond van armoede nie, maar dat sy
die matrone-kwartiere in die plek van haar dogter betrek.
En Ouma Moolman was straks self te opstairs om met die ander te assosieer.
Ek weet nie. Ek was kind en baie klein. En het net een keer
'n maand saam met ouers deurgery Brits toe om vir Ouma en Tannie Miemie-hulle
te gaan kuier.
Die kuiers op die plaas was heerlik.
Maar ek het elke oomblik by die ouetehuis gehaat.
As ons eers by Ouma in die kamer was, was dit okey, maar om
daar te kom, was 'n stryd en nagmerrie.
Ek kry sommer so hol kol op my maag, net om hier daarvan te
tik en daaraan terug te dink.
Die ouetehuise, daardie dae, het nie op gegaan, die lug in,
nie. Nee, hierdie was 'n enkelverdieping-gebou wat vir myle en myle in die
Wes-Transvaal son uitgesterk gelê en vergaan het tussen sonbesies en
swart turfgrond.
Letterlik soos myle het dit gevoel. Myle van waar die motor
in die skadu parkeer is, na die hoofingang waar Ouma se kamer dadelik op
linkerhand was.
Die hekkie het 'n son met strale in gehad, so in ysterwerk
gesweis, en die gedagte was seker dat dit 'n opkomende son moes verteenwoordig.
Tot en met daardie een middag in standerd 7, die tweede laaste middag in my
lewe wat ek ooit op Sonop was, het daardie son, van ek my verstand gekry het,
net een ding beteken – 'n son wat ondergaan. Niks positief nie, maar negatief
al die pad.
Die paadjie self was van sement in verskillende vlakke en
grade van verval. Daar was al die jare 'n bedding tussen die vervalle paadjie
en dooie grasperk wat tot teen die ouetehuisstoep gestrek het; partykeer was
daar dooie blomme in die bedding (of iets wat daaraan herinner het dat dit dalk
'n blomplant kon gewees het), meestal was daar niks.
Maar hierdie sementpaadjie in die hitte en sonbesies was
niks, niks in vergelyking met dit wat op die stoep agter en tussen die
koffieblikke vol varings aangegaan het nie. Daar, vir myle en myle, so lank as
wat die gebou was, het ingeryg gesit die ou ooms en tannies.
En dan was Jacques Brel amper reg as hy sing dat the old folks don't
talk much, and they talk so slowly when they do. Want hierdie ooms en
tannies het niks gepraat nie, nie woord nie. En as daar die betrokke Sondag 94
van hulle in die verweerde rottangstoele op laslapkussinkies gesit het, het 179
oë (‘n paar was blind en een of twee sou iewers langs die pad ‘n oog verloor
het) jou gevolg van die oomblik wat jy die sononder-hekkie se knip oplig,
totdat jy, ure later (so het dit weer eens gevoel) by Ouma se kamer ingehol
het.
Hulle het nie gepraat nie, nie ‘n woord gesê nie, maar dit beteken nie
hulle was stil nie, tussen die sonbesies en die paar aasvoëls en swart kraaie
se gekrys in die omgewing deur, kon jy die ou ooms en tannies se nekke, en oë,
en senings, en gelooide en geplooide leer velle hóór kraak, soos hulle jou elke
tree en beweging volg.
Naby die hoofingang sou altyd iemand wees wat ‘n gekraakte rimpelhand van
die stoelleuning gelig het, en na my gewink het, my nader gelok het; ‘n
tandelose mond sou dalk iewers iets geroggel het. Maar voor my ma of pa my kon
terugroep om die oom of tannie ordentlik te groet, was ek al by Ouma in haar
kamer.
Brel bring in sy lieflike én verskriklike liedjie oor die ou mense ook 'n
ou silwer horlosie wat hul tyd op aarde sekond vir sekond aftel, in. Hy sluit
dan ook af met:
but life goes on / For
still another day / As they try to escape the old silver clock / When day is
through / It tick-tocks oh so slow it says "Yes" it says
"No" / It says "I'll wait for you" / The old old silver
clock that's hanging on the wall / That waits for us / All
Vir my, as kind, was hierdie ou ooms en tannies op die stoep daardie klok
wat op my gewag het, my wou kom haal het, my wou kom kry het. 'n Groot, ou,
hout, staanhorlosie, nie 'n silwer klok nie, elkeen van hulle, hulle oë en
nekke, die pendulum en uurwerk wat vreesaanjaend en amper sinister beweeg. Ek
wil ook die woorde makaber en surrealisties kan gebruik.
Dat ek enigsins nog lief vir ouma kon wees, verwonder my tot vandag toe.
Ek het seker so vier jaar gelede weer daar gestop. Baie het verander en is
aangebou, maar intussen het dit ook soveel verval, dat dit eintlik maar
dieselfde gebly het – die doodsheid, die sonbesies, die drukkende, gillende
stilte.
Die ou mense uit my kindertyd is almal dood, en die nuwe ou mense sit nie
meer op die stoep nie. Ouma se kamer is verbou. Maar my kindertydvrese het
volledig van my besit geneem toe ek met dit wat oorgebly het van die sementpaadjie
hoofingang toe, afgestap het.
Daarom dat ek soveel begrip het vir my dapper dogter wat een
Sondag 'n maand saam met haar ma en pa by haar ouma in die ouetehuis moet gaan
eet.
Hierdie een is in die lug op, daar is nie 'n stoep nie, die
seniele oues word in 'n sitkamer ingeryg soos mielies aan 'n stronk. Klaradyn
weier om daar in te stap. Die een, dierbare, gesellige, mal-soos-'n-haas, kens
tannie, het haar 'n ruk terug nader gelok en begin gesels – Klaradyn het haar
water en ligte weggeskrik.
Dis nou winter, daar is nie 'n venster op die hele vloer oop nie,
so dit stink so aan pis tot middel September dat geen mens dit sommer kan hou
nie.
Die een tannie gil van die more tot die aand so hard dat selfs my
ma, stokdoof en vier kamers af in die gang, kort-kort vra wie die kind is wat
so skree en of ons die mens nie kan gaan help nie.
En dan is Pa die een wat met 'n opgewonde stem uitroep: “Kom ons gaan kuier bietjie vir Ouma Nooi!” Stomme
kind!
Dan is Pa die een wat so een Sondag 'n maand sê ons moet daar by
haar gaan eet.
Darem nie in die eetsaal of haar kamer nie, in die lieflike tuin.
Somer is dit maklik, ek koop kouevleis en slaaie op Ouma se kaart –
dit het my nie in die kombuis en weg van die gesin aan die kosmaak nie, én ons
het kwaliteittyd met Ouma.
Winter is nie noodwendig moeilik nie, maar anders. Dan vat ons
warm kos. Soos gister.
Ek warm die kos op by die huis en pak dit, in 'n kombers, in 'n koelboks.
Terwyl ek opgaan om Ouma in haar rolstoel te kry, dek Annieka en Klaradyn die
tafel. Sluit ons by hulle aan, kry ons die warm kos op die tafel en ons eet.
My ma is nou een van Brel se ou mense wat nie meer vreeslik praat
nie. Partykeer, kom ek daar, het sy vergeet hoe dit is om te praat en dan praat
sy in so 'n hoë skril stemmetjie sonder om agter te kom dat dit nie eintlik is
hoe mense praat nie. En as sy die dag praat, is dit deurmekaar en gedeeltelik
onsamehangend omdat die brein verkeerde en ander woorde as wat sy soek, na haar
tong toe stuur. Maar sy geniet die kuier, elke kuier, en die kos terdeë.
Veral iets soets, soos gister se pampoenkoekies. En elke keer se
poeding, maak nie saak wat dit is nie.
'n Uur later pak ons op en gaan huis toe.
Maandag het sy vergeet dat ons saam geëet het, maar dit maak nie
saak nie. Dis die hede wat belangrik is, die verlede tel nie, en gister het sy 'n
hele ruk lank 'n heerlike stuk hede kon geniet. So by so dat sy gehuil het toe
ons moet groet, want wanneer sien sy ons dan nou weer.
En dit kom straks as paradoks oor, maar ek was so bly dat sy nog
kan huil oor ander goed as frustrasie met lam bene of seer bene. Dit bewys sy
weet nog wie ons is, en selfs as sy nie weet wie ons is nie, bewys dit ons is
vir haar belangrik en dis vir haar lekker om ons om haar en by haar te hê. Daar
is 'n diepte, 'n emosie, 'n begryp en verstaan en deel wees van 'n sosiale
struktuur.
In Judy se geval is dit baie om voor dankbaar te wees.
En dan is ek sommer opnuut bly oor Klaradyn ook. Soos vir my
destyds, moet dit vir haar hel wees, maar sy verdra dit en sy verduur dit, want
dit is na alles haar Ouma.
1 comment:
Hans, ek love hierdie stuk. Dit bring my eie kuiers op die plaas naby Brits terug na my toe. Ook Sondagetes saam met Ouma - die oumensreuk wat so oor alles hang en die gordyne wat sy altyd so toegetrek het teen die hitte. Daar was 'n staanhorlosie waarvoor ek doodbang was en plat spinnekoppe wat geluidloos oor alles geloop het.
Minette
Post a Comment