Pages

17.9.11

Ek lig ook my hoed


Ek het respek vir ouderdom.

Ou mense kan moeilik wees, maar formidabel ook. (Klaradyn, graad 1, wou iewers verlede maand van haar juffrou weet hoe om formidabel te spel – hulle was besig om hul eie sinne te skep.)

My Leonard Cohen CD is ‘n The Best Of wat in 1975 op swart viniel vrygestel is.

Ek luister dit baie min.

Dis 'n algemene feit dat die man, met die uitsonderling van die laaste klompie jare, aan depressie gelei het; ek val, as ek na sy musiek luister, dan 100% by hom en sy gemoedstoestand in. So die spreekwoordelike skeermeslemmetjies word eers gebêre alvorens ek my CD in die speler sit.

Ja, en dan was daar so drie of vier geleenthede in 1989 op 1990 dat ek die ligte in die woonstel afgesit het, vir myself 'n whisky geskink het en dan plat op die grond na sy musiek gaan luister het.

Ah, les bon vieux temps ou nous etions si malheureux. (O, die goeie ou dae toe ons so ongelukkig was.)

So eintlik bly ek van die man en sy musiek weg.

Hoor ek dit terloops, geniet ek elke oomblik.

En sit ek dit die dag op, dan is dit met nostalgie na my beginjare as onderwyser toe ek so op die grond na die man gaan sit en luister het.

Annieka ken weet ook wat ek bedoel as ek sê:  “Ek luister hierdie man net alleen, in die donker en met 'n whisky in my hand.”

Die goeie nuus, natuurlik – ek het seker in 15 jaar nie whisky in my huis gehad nie.

Ook 20 jaar dat ek die man nie in die donker geluister het nie.

Maar beweeg die man se musiek by my ore in, is dit eerste my bloed wat daarop ag slaan en begin tintel, vibreer en ritteltit my hele wese binne oomblikke in reaksie op die klanke.

En toe, so vier maande gelede, nooi 'n vriendin my een middag na skool in haar klas in:  “Ek wil hê jy moet kyk na hierdie konsert van Leonard Cohen wat opgeneem is toe hy pas 75 geword het.”

Dit was asof daar een van daardie wonderlike Oktober-donderstorms deur my kop gegaan het. Ek weet dit maak nie sin nie, maar ek weet nie hom sinne te heg aan dit wat ek daardie middag beleef het nie. Ek onthou hoendervleis, ongeloof en nuwe agting vir ouderdom.

Om die man met kaas of wyn wat beleë geword het te wil vergelyk, is banaal.

Nee, ek moet liewer nie eers probeer nie.

Laat ek dit so stel:  niks van die euforie wat ek die middag beleef het nie kom naby die teleurstelling toe ek 10 minute later my CD (die 1975-opname) in die motor se CD-speler druk nie.

Ek is na 29 jaar steeds nie seker wat studentikoosvermakerig beteken nie, maar na ek die CD ingesit het, was die eerste woord wat deur my brein gegaan het (na die donderstorm/eerste somerreënbui van vaneffe) studentikoosvermakerig. En luister ek die man so, so soos hy in 1975 geklink het, dink ek dat ek uiteindelik weet wat studentikoosvermakerig beteken.

Dis ongelooflik hoe studentikoosvermakerig die hippies van die laat sestigs nie was nie.

Op hierdie DVD van my vriendin – Leonard Cohen Live in London – sing hy natuurlik bykans elkeen van daardie The Best Of’s van 1975, maar om die twee en 'n half uur wat die DVD lank is vol te maak, ook nog bykans elke treffer wat daarna gevolg het.

En vir die eerste keer spreek die man en sy musiek tot my, vir die eerste keer sing hierdie man mooi – ek het myself vir amper 30 jaar net verbeel die man sing mooi, myself net wysgemaak die man se musiek pluk aan my wese se snare. Ek het die pot mis gesit, myself 'n rat voor die oë gedraai.

Dis soos 'n mens wat sy ganske lewe nog geen vorm van suiker in sy dieet gehad het nie, wat skielik sy eerste happie heuning geniet.

Dis 'n nuwe ervaring, 'n nuwe eerste.

Toegegee die bariton van die sestigs en sewentigs het intussen met die registers afgeklim tot 'n lieflike bas.

Maar dit gaan nie oor 'n stem wat in veertig jaar verander het nie, dit gaan oor liedjies wat met veertig jaar meer ervaring gesing en interpreteer en vertolk word. Elke gedagte wat die man agter elke sin insit is gelaai met veertig jaar meer se rypheid.

O, die ouderdom is 'n wonderlike ding.

Ek het onlangs gesien/gehoor/beleef wat 20 jaar aan Laurika Rauch se vertolking Brel gedoen het.

Dis ongelooflik wat 40 jaar se rypwording aan Leonard Cohen se oordrag van sy eie lirieke gedoen het.

Na bykans twee en 'n half uur van die DVD voel jy, veertig jaar later, geensins depressie naderkruip nie. Die man skryf sy veranderde lewensuitkyk toe aan die Zen wat hy die afgelope klompie jare beoefen.

Ja, hy is steeds 'n toegeweide Jood, wat selfs op toer die Sabbat heilig; die vorm van Zen wat hy aanhang verwag egter geen vorm van aanbidding of toewyding aan enige vorm van 'n godheid nie, daarom dat dit geensins inbraak maak op sy Joodse godsdiensbeoefening nie.

So ja, die man sin veertig jaar later dieselfde liedjie op 'n ou deuntjie, maar ook die selfde deuntjie met 'n nuwe liedjie (of is dit dieselfde liedjie op 'n ander deuntjie?)

Ek kan ongelukkig aan baie vriende dink wat hulself eerder sal straf met 'n kompilasie van Worsie Visser se liedjies as om na Leonard Cohen te luister; dis ongelukkig tot hul eie nadeel.

Maar enige iemand wat nog ooit, selfs al is dit net een keer, op Leonard Cohen reageer het met 'n sjoe, dit was nou mooi, moet hom- of haarself die guns doen en probeer om die CD/DVD net een keer te beleef. Daarsonder sal jy ongelukkig eendag 'n armer mens sterf.

Youtube kan nie reg laat geskied aan die DVD nie, maar hier is enkele lusmakers:

Anthem



No comments: