Pages

4.10.11

Many a true word spoken in jest

Tennessee Williams het op sy dag 'n drama geskryf wat begin met die woorde (iets soos):  Hierdie huis is leeg nou, vroeër was lewe hier.

Miskien is dit mense wat vroeër daar was, en nie lewe nie. Ek is nie meer seker nie, dis immers ses en twintig jaar gelede dat ek dit laas vir 'n kort ruk op baie gereelde basis gehoor het. Ek was in my derde jaar op universiteit en Williams se Vieux Carrè was ons derdejaars-toneelkundeproduksie.

Ek het gisteraand my kop met hierdie woorde wat daarin rondmaal, op die kussing neergelê, en vanoggend, toe ek my oë oopmaak, toe is dit weer die somber gedagtes waarmee ek my dag begin.

Selfs my gedagtes rondom die mag van die gewoonte, én die ongewoonte, het by hierdie toneelteks hul begin:  dit is naamlik in hierdie toneelproduksie dat ek vir die eerste keer begin rook het, iets wat, met enkele kortstondige onderbrekings elke vyf of ses jaar, vyf en twintig jaar sou duur – tot ek een Saterdagoggend verlede jaar in November my laaste sigaret ooit gerook het.

En of dit die mag van die gewoonte, of die mag van verslawing was, sal ek nie weet nie – maar dat ek eerstehandse ondervinding van hierdie mag het, is 'n feit.

Egter die mag van die ongewoonte waarin ek sedert Saterdag vasgevang is:

Ek gaan slaap selfs doelbewus aan Annieka se kant van die bed, nie net aan haar kant van die bed nie, selfs op haar twee harde kussings!

Is dit wat elf jaar van getroude lewe aan jou doen?

In elf jaar het ek nog nie een nag alleen by my eie huis geslaap nie – vanaand gaan my derde aand wees.

Vanoggend in die bad toe mis ek die stroopsoet (eintlik sleg van soet) koffie wat sy oggend na oggend op die rand vir my neersit.

En dat ek so sleg geword het!

Sondagmiddagete iewers na twee-uur was drie snye brood. En dan praat ek nie van 'n gourmet toebroodjie afgerond met 'n yskoue glas witwyn nie; ook nie eers van iets met grondboontjiebotter en konfyt op nie – ek praat van drie snye brood met botter op, dis al.

Nagereg was die kaas wat ek gebring het, maar te sleg was om op die brood te sit.

En dan hoef ek seker nie te noem dat aandete drie snye brood was nie. Met botter, wat anders?

Maandag se ontbyt was 'n hamburgerpastei van die vulstasie. En 'n liter melk.

En onthou, ék maak die kos in die huis – dis nie 'n geval dat Annieka my bederf en kos maak nie, en nou mis ek die kospotte van my vrou nie, geensins.

Ek het net so sleg geword – ek oorweeg dit nie meer om vir myself kos te maak nie.

Vanmiddag, toe ek 'n uitnodiging vir ete ontvang, toe aanvaar ek dit sonder enige grasie en met 'n oorhaastige ywer wat 'n blinde met 'n stok sal kan registreer.

Dan is sy hier weg sonder om te kyk of daar genoeg toiletpapier is. Ek wil haar Kaap toe bel en vra waar die ekstra toiletpapier gebêre word. Nee, ek wil haar bel en vra om vir toiletpapier te bring. (Gelukkig vertrek ons môreaand Bloemfontein toe, so wat hier is sal hou tot dan.)

Gelukkig, egter om veel meer redes as suiwer die skaarste aan witgoud, vertrek ons môreaand Bloemfontein toe:

Hierdie huis is leeg nou. Dit voel soos jare wat hier nie mense in hom was. Ek hoor dakbalke snags kraak. Ek is bewus van vertroostende geluid van die voëls wat af in die gang, in die kombuis op hul stokkies hul vere reg skik en skud.

Die mooiste, en mees vertroostende geluid, selfs meer as die van die budgies, is die geluid van die drie honde wat soggens opstaan en hul lywe skud dat hul pelse so om hul lywe tol – die oomblik as hulle hoor ek ontset die alarm in die kamer.

Ek het vergeet hoe die lief die honde vir my is, vergeet dat 'n man se hond sy enigste en beste vriend is.

Die musiek in die kar is tranetrekkers: die allerweemoedigste kombinasie van kerkorrel en konsertina.

Ek het voor die eerste stopstraat begin tjank op die maat van Nearer my God to thee. (En dit terwyl Nearer my God to thee een van die meer blymoedige snitte op die CD is!)

Miskien het ek gehuil oor die handdoek wat vanoggend, toe ek klaar in die bad was, nie in die badkamer was nie. En ek kon nie vir Annieka of Klaradyn roep om vir my een te bring nie.

Ek het selfs, nou dat Annieka nie hier is om daaroor te kla nie, nie my bondeltjie vuil klere net so op die grond langs die bad in die badkamer gelos nie – ek het gestap en dit in die wasbalie gegooi.

Ek slaap môreaand in Bloemfontein, Woensdagaand in die Kaap en Donderdagaand in Durban, maar ek gaan nie nou pak nie. Ek sal dit more doen.

Ek sal 05:00 as die wekker afgaan (of 04:00 of 03:00 as die balke my wakker kraak en ek 'n halfuur later steeds oopoog na die dak staar) opstaan, 'n reistas in die garage gaan soek, en begin pak.

Ek sal 'n warmte oor my hart voel spoel as ek hoor die honde hulleself reg skud om my te begroet.

Ek onderneem selfs om môreoggend vir myself 'n koppie koffie te maak. Ek vermoed ek sal, ter wille van die gewoonte en in tere herinnering aan my vrou wat daai tyd nog in die Kaap lê en slaap, twee opgehoopte teelepels suiker ingooi.

Maar nie nou nie, nie vanaand nie – ek gaan nie eers koffie maak nie.

Ek gaan nou in die koue onpersoonlike bed klim, en ek gaan iets doen wat ek nooit doen nie – ek gaan, na ek myself in die fetusposisie opgekrul het, my kop onder die komberse toetrek.

Ek kan op hierdie oomblik aan niks lekkerders dink om te doen nie.

Op hierdie oomblik is dit die lekkerste ding om te kan doen.

No comments: