Pages

10.11.11

Pad- en ander predikante





Afrikaans het baie mooi woorde.

Een van Afrikaans se baie mooi woorde is die samestelling padpredikant.


Baie van Afrikaans se baie mooi woorde hou vir my kosbare stukkies onthou in.

Padpredikant is weer eens een.


Ek het vanoggend met padpredikant in my lobbe en op my lippe wakker geword. Waarom weet ek nie. Maar hy was daar toe ek my oë oopmaak, toe ek tande borsel en skeer, en toe ek skool toe ry.

Ek sou die woord gehoor het, vir die eerste keer, en daarna kort-kort en in dieselfde konteks weer en weer, in die nag, iewers in laat sestigs van die vorige eeu, van ons huis af op pad na Oom Kobus-hulle-op-die-plaas toe.

Dis nou die plaas Holfontein, 'n entjie met die Hoopstad-grondpad uit Bultfontein uit.

Maar ek kan verkeerd wees. Dis nou presies 30 jaar sedert ek laas op die plaas was. In my drome kuier ek dikwels daar, seker een keer 'n maand, indien nie een keer 'n week nie.

Daardie jare het ons seker een keer 'n maand op 'n Vrydag-agtermiddag laat, as Pa klaar gewerk het, in die motor geklim en deurgery na Oom Kobus-hulle-op-die-plaas toe.

Is daar iewers, ooit, 'n lang pad wat lekkerder is as een wat jy in die donker aanpak? Self hou ek nie daarvan om die nag in te ry nie. Maar ek het geen probleem nie, verkies dit trouens

Nou in daardie opsig was my pa soos ek: hy sou, na sy ma reeds vyftien jaar buite Brits woon en ons by haar net so getrou soos by Oom Kobus-hulle-op-die-plaas gaan kuier het, steeds op Sondag verdwaal – so verdwaal dat ons laat vir middagete daar opdaag. (Vandag se dae is dit nie eers twee ure se ry met die kar nie.)

As kind was dit nie vir my vreemd dat ons so baie verdwaal nie, verdwaal was vir my maar iets wat mense in karre doen.

Later, vandag, het ek besef dit was tien-teen-een nie van deur-die-weer-wees wat my pa so verdwaal het nie – hy het bloot van onbekende (en dikwels straks selfs ongekende) vreemde, interessante paaie gehou, roads less travelled by, so to speak.

Name van plekke soos Boshof, Bothaville, Brandfort. Bultfontein,  Hennenman, Hertzogville, Hoopstad, Odendaalsrus, Theunissen, Ventersburg, Virginia, Welkom, Wesselsbron en Winburg kom daarom saam met die woord padpredikant by my op.

Ook Bethlehem, Clarens, Clocolan, Cornelia, Excelsior, Ficksburg, Fouriesburg, Harrismith, Hobhouse, Kestell, Ladybrand, Lindley, Marquard, Memel, Paul Roux, Petrus Steyn, Reitz, Rosendal en Senekal.

Dis darem nie omdat ons so vreeslik ver en uit koers uit verdwaal het oppad Holfontein toe; my ma en pa het op Ficksburg ontmoet en daar was peetkinders, skoonsusters, swaers en baie ou ooms en nog ouer tannies vir wie ons net so gereeld gaan kuier het.

En so, op die Vrystaatse grondpaaie en teerpaaie sonder noemenswaardige some, snags, met die motor se ligte op die een of ander padpredikant, het ek aan die woord padpredikant gekom.

Transvaal en die Kaap het daardie jare naamborde gehad, dis net die Vrystaat wat agter was en nog met padpredikante gesit het. (Wat Natal gehad het sal ek nie weet nie – ons is hoogstens een keer 'n jaar soheentoe.)

En nou vertel ek dit of dit die waarheid is. Maar dis oor dit as die waarheid aan my voorgehou is. Transvaal en Kaap se provinsiale bestuur was op en wakker, ons het groot groen borde wat op twee pote staan, langs die pad gestaan; die Vrystaat, groot dele van die Vrystaat (minstens die dele waar ons verdwaal het = en dit was baie wyd) het sulke losstaande pale gehad met reghoeke, wat elkeen in 'n driehoek geëindig het, bo vasgetimmer.

Baie van hierdie rigtingwysers het hul arms al laat sak, soos sonneblomme hulle koppe. En dikwels was die verf so af dat een van my ouers moes uit, met die flits (jy gaan nooit op die pad sonder 'n flits nie) om te sien waffer godsverlate rigting ons nou weer moet inslaan.

Ek wonder of predikante vandag nog doen wat padpredikante (iets wat na hulle vernoem is) daardie jare gedoen het. As jy my as kind moes vra wat 'n predikant doen, sou ek nooit gesê het dat hy die woord van die Here verkondig nie; ek sou gesê het 'n predikant wys vir ons mense watter pad om te loop.

Die laaste ervaring met 'n outentieke Vrystaatse padpredikant, soos van ouds, dateer rondom 1980. Ons was by die peetkind op Ficksburg en ek en my ma het die motor gevat en die Oos-Vrystaat ingevaar, vir die dag. My ma het my na plekke en gehuggies en plase en dorpe geneem wat ek nie sommer weer sal opspoor nie. Op hierdie en hierdie plek, en op hierdie en hierdie plaas, het sy en my pa kom dans.

Ek onthou niks van die stories nie, behalwe miskien 'n skinderstorie van my ouma wat 'n getroude man had wat skelm na haar as getroude vrou gevry het. Maar van die storie het ek net twee keer se onthou, en kinders, maak nie saak hoe oud hulle is nie, glo in elk geval nie enige slegte stories van hul oumas of oupas nie.

Maar ons is die betrokke dag, 'n dag waarom ons amper in groot moeilikheid was omdat ons sonder 'n fisiese rybewys by ons in die motor op Lesotho se paaie gery het (my ma wou my wys waar haar eerste werk – iewers op TY of Teyateyaneng) ook by die plaas verby waar die owerspelige vryer kwansuis sou gebly het.

En dan onthou ek 'n grappie wat my ma gemaak het, 'n flou grappie, wat net so teen my ma se aard in was, dat ek dit vandag nog onthou – soos gister – en my oë het vanoggend begin skiet toe ek daaraan terugdink.

Na die ongemaklikheid en please explain in Basoetoeland  (ek het vandag nog –iewers – 'n klei beeldjie wat ek die dag langs die pad gekoop het) was ons die middag redelik laat teen 'n stink spoed terug oppad Ficksburg toe. Dit was ook meer as dertig jaar sedert my ma die paaie die gery het, en ons was, laat ons dan nou maar bieg, redelik verdwaal.

Maar dis oor ons Basoetoeland op die een plek in, en by 'n ander plek uit is.

En daar tref ons 'n slaggat in die grondpad en Judy sê “o, aarde, en daar het ek nou 'n blou oog.”

Ek, ook al rondom standerd 8, is hopeloos te naïef, of het my ma bloot net hopeloos te swak geken, om te verstaan, en ek gee my onkunde en –begrip te kenne. “Die kar het so gehop, my kind, dat Mamma se tietie haar 'n blou oog gestamp het.

Ek dink as my broer hier moet lees, sal hy dink ek lieg, want my ma het regtig nie sommer sulke opmerkings gemaak nie. (Haar stoutste grappie ooit het neergekom op 'n woordspeling tussen die Franse la’ petite en die Boere se boerse lappe-tiet.)

Ewenwel, terwyl ons nog so, ligweg histeries oor die tyd, ry en lag, is daar skielik 'n vurk in die grondpad, 'n vurk sonder 'n naambord (die Vrystaat het intussen lankal bygekom).

En so terwyl ons so wik en weeg oor waffer rigting om in te slaan, gewaar ons 'n verweerde padpredikantjie, presies soos van ouds, tussen die groen ruigtes aan die oorkant van die vurk.

En Hansman is uit en het die rigting by die verflenterde dominee gaan vra.

En daardie dominee het ons voor donker by die huis gekry.

Padpredikante is nie net wonderlike woorde nie, dis wonderlike goed.

Naas ma’s, en ek mis myne vandag weer, seker die wonderlikste goed wat 'n man, dis nou naas sy vrou en kind, kan hê.


Naskrif:  Daar is ongelukkig nog een onthou wat moet uit, 'n kosbare hartsonthou, enige iets tussen twee jaar vroeër of twee jaar later.

My pa was toe al dood, maar ons is steeds gereeld af Holfontein toe. Ma hou die pot aan die kook, so dis steeds op 'n Vrydagmiddag na werk dat ons in die pad val.

Maar Ma hou nie van vreemde paaie nie, sy bly op die gebaande wee en ons ken die pad soos die palm van ons hand.

Dis winter en lankal donker toe ons die pad, wat toe lankal nie meer Bultfontein nie, maar om hom, op pad Hoopstad toe gaan, navigeer.

Dis net ek en my ma, toe lank nog nie 'n ou vrou nie – seker so vyf-en-vyftig.

Maar daar kry die ou lady 'n piepie, en as daar een ding is wat my ma nie kon doen nie, dan was dit om te knyp.

En dan was sy ontsettend koulik. Sy het haar pelshandskoene aan, 'n jas, 'n mus en 'n serp. (Ja, my ma was ook nie skaam om te wys dat sy koud kry nie.)

Toe moet sy piepie, ons is aan die rand van die dorp, die plaas nog 'n goeie 14 myl verder.

Dis toe dat sy, net betyds, onder een van die groot nuwerwetse Vrystaatse naamborde, die een wat Hoopstad en wat ook al links en regs uitdraai aandui, stop en uitspring om te piepie. (Ek het in die ry al 'n tissue uit die handsak moes opdiep.)

En om langs die pad te moet piepie, so tussen die twee oop deure as jy 'n vrou is, was nou vir my in daardie dae, nie 'n snaakse ding nie – oor Ma nie kon knyp nie, was dit iets wat ek bykans maandeliks (óf op pad Bultfontein toe, óf op pad Ficksburg of Brits toe) leer ken het.

En sy moes in die ry, haar een hand op die stuur, haar ander hand na haar mond toe gebring het om haar handskoen met haar tande uit te trek. Hierdie handskoen moes op haar skoot, op haar jas geval het.

En toe sy uitklim om te piepie, moes hy op die grond uitgeval en daar agtergebly het. Want toe ons 'n halfuur of twintig minute later op die plaas stop, toe is my ma se gunsteling stel winterspelshandskoene opgebreek.

Maar waarom en hoekom en hoe die woord padpredikant my vanoggend en daglank by hierdie halte langs die pad uitgebring het, sal ek nie weet nie.

Seker maar die Hoopstad/Welkom/Wesselsbron (?) naambord vlak bokant my kop by die venster uit, wat ek so in die maanlig sit en lees het – dis nou om uit respekte nie te kyk hoe Ma piepie nie.

En dan hoor ek haar, nie net kenmerkend piepie nie, maar hoe sy ook sê:  “As hier nou, Oubaas, 'n spinnekop of 'n skerpioen of 'n slang of 'n ding by my enkels kom lol, dan spring by hierdie deur, dwars oor jou, in, en ander kant weer net so uit. Jy sal my daar oorkant die pad tussen die grasse moet loop soek.”

Ai, dit voel soos gister. Ek sien ook die handskoene, teen daardie tyd al verweer, voor my. Jac. my broer, het vir my pelshandskoene van oorsee gebring. Ek wonder wat het daarvan geword.


Naskrif:  ek het prente van padpredikante soos ek dit onthou, gesoek. Daar is baie, maar hulle is almal te Europees, die omgewing óf te groen óf te mistig.


Naskrif: En dan kan ek daar waar ek vertel hoe ons Vrydagmiddae na werk in die pad geval het. 'n nader rigting inslaan.
Ek het een keer vir maande geweier om kar te ry, en toe geweier om saam met my pa te ry.
Ons is daardie Vrydag later as gewoonlik weg. Ek sou later hoor ons was laat oor my pa gaan drink het voor hy sy vrou en kind in motor gejaag het.
Dit was Vrydag, die pad uit Alberton, het deur die fabrieke, daar by Fuchs se fabriek uit, gegaan.
Miskien was dit nog die einde van die maand ook.
Daar was 'n motorongeluk. Miskien is 'n voetganger raakgery.
Binne oomblikke was ons, met 'n dronk pa, omring van, wat gevoel het soos honderde, fabriekswerkers.
Ek het dit vergeet. En toe nou vanaand onthou.
Maar daar is gelukkig lekker onthou ook wat terug kom. My eerste nag in 'n hotel was toe die kar op pad na Oom-Kobus-hulle-op-die-plaas toe, gebreek het en ons op Welkom moes oornag.
Vleisrolletjies en Appletizer op Kroonstad.
En David Kramer sal altyd, altyd, tot watter een van ons twee ook al eerste afsterf, die eerste entjie pad buite Kroonstad wees:  die son gaan oor minute begin sak, die radio is aan en ons ry en luister na Blokkies Joubert.
Vandag nog, hoor ek Blokkies Joubert, dan sien ek die pad buite Kroonstad; ry ek die ent pad net buite Kroonstad (net verby die verkeerspolisie wat nou donkiesjare elke keer op dieselfde plek wag) dan hoor ek Blokkies se liedjie, selfs al sing Dozi of The Parlotones luid oor die sprekers.

O, gits, amper vergeet ek die fotobron.

No comments: