Pages

14.3.12

'n Niksseggende veelseggendheid (of miskien andersom)


Hier in my beginjare van onderwys het ek skoolgehou vir ‘n kind wat in sy matriekrekordeksamen uitgevind het dat sy sussie eintlik sy ma is en sy ma toe al die jare sy ouma was.

‘n Mens moenie opsien na jou kind se matriekjaar en -eksamens nie, en dit sal vir my ‘n wonderlike voorreg wees as ek en Annieka en Klaradyn eendag vir mekaar gespaar kan bly om elkander deur die kind se matriekjaar te sien, maar ek sidder nou al by die blote gedagte daaraan.

As ek gruwelik veralgemeen het in my taksering van leerders wat middel van die jaar van vreemde skole inkom, gaan die volgende twee stellings dalk ook soos veralgemenings klink, maar dit is nie, glo my vry – dis feite soos koeie en kan deur jare se ondervinding konstateer word:

‘n Kind, seun of dogter, wat in elf en ‘n half jaar van onderwys en opleiding nooit eers malvalekker- ligte pienk rooskleurige hakskeentjies gehad het nie, ‘n kind wat in al die jare nie eers van ‘n onderdeur bewus was om oor te loer nie, slaan in ‘n matriekjaar sulke bloedrooi, vuurrooi hakskene uit dat al die water in die see dit nie kan blus nie – en dan spring hulle nie net oor die onderdeur nie, hulle torpedo sommer dwars deur die deur, en as daar nie ‘n deur is nie, gaan hulle sommer nog deur die muur ook en skep hul eie deur.

Nie wanneer nie, slegs op een van hoogstens twee geleenthede in hul matriekjaar:  voor of in die rekordeksamen, en knap duskant of midde die eindeksamen.

As jy ‘n ouer is, is die kanse 49% dat jy sal beaam. En as jy nog nie ‘n matriekouer is nie, is die kanse 100% dat jy deel van die 49% gaan wees wat wel teen daardie tyd beaam.

Die teendeel is ook waar – nie alle kinders is immers dieselfde nie: as jou kind deel van die ander 49% is wat al op laerskool oorle’ ouma se voetstoeltjie nadergesleep het om voortydig bo die onderdeur uit te toring, as jou kind se rooier as rooi hakskene al hier teen standerd 6 uithang, op die grond sleep en vir die hele dorp (nie net vir jou en jou gesin en jou ganske voorgeslag nie) ‘n verleentheid is, kan jy maar weet – teen die einde matriek is dit oor en verby, asof dit nooit was nie en as jy wil keer dat jou ysblokkies smelt, gee jy dit net vir jou kind om vas te hou.

Natuurlik ook nie wanneer nie, maar in of rondom die rekord- of eindeksamens. Dit kan mos nou nie anders nie.

En of jou kind dan nou tydens daardie eksamen in rat skop, of uitskop, maak nie saak watter kant toe nie – dit gaan vir hom of haar uitklop, so uitklop dat die hele eksamen een van die onaangenaamste ervarings van julle hele skoolloopbaan is.

En dan het ek nog nie die moeite gedoen om die statistiek uit te werk nie, maar soos ek dit het, oorval die liefde (of val dit nie óór nie, maar onherstelbaar úit) die stomme kinders klokslag, altyd, net voor die belangrikste vraestel van die belangrikste vak – daardie vak waarvan die universiteitstoelating afhang. Dis nooit iets soos Engelse opstelle nie, maar Wiskunde se derde vraestel of Skeinat se Fisika (behalwe nou as dit die Chemie is wat hy of sy tot in die rekordeksamen nog gedruip het).

En dis nag.

My ouma het graag gesê dat die liefde jou soos ‘n groot poef oorval.

Dis natuurlik wat my ouma gesê het nie, maar dis die woorde wat ek veiligheidshalwe gebruik as ek met die leerders werk.

Ons kan dit ook Bybels stel:  “Die liefde oorval jou soos ‘n dief in die nag en daar is niks wat jy kan doen om dit te keer nie.”

Self weet ek nie watter een van die twee die ergste is nie: die hallo of die tatta nie, beide is immers ewe ontwrigtend en maak dat jou tiener se kamer en gemoed amptelik tot rampgebied verklaar word.

49% en 49% is 98%; wat het van die ander 2% geword?

Nee, daar is uitsonderings en hierdie uitsonderings is meer bekend – die uitsonderings is immer so dankbaar oor hul uitsonderings dat hulle hul uitsonderlikhede aan die groot klok hang.

En ek het so tussen twee skole heen eers vir drie van ‘n gesin se vyf by die een skool skoolgehou, en toe die jongste twee by die ander skool so twee jaar uit mekaar in my klas gehad.

Nie die oudste drie nie, maar die oudste vier is ongeskonde deur de leste matriekeksamen, ongedeerd van die grootste vraestel tot die kleinste, ligste toets, die hele matriekjaar lank. En toe word hulle teen die grond geklap met die jongste telg. Maar so geklap dat ek nie hier daarvan kan vertel nie.

Maar daar is 2% wat nie deel van die ander 98% deel vorm nie. Die helfte van hulle trou nooit nie (of bly nie saam nie) en die ander helfte is daai outjies wat op skool al kys en uitgaan en iewers na skool in die huweliksbootjie klim en die lewensreis voortsit...

Maar dit was basies ook maar al – ek het net ‘n uur agter die rekenaar gehad terwyl ek vir Klaradyn in die motor gewag het. Dié stukkie gesels was eintlik maar net om die tyd om te kry – dit sou in ‘n oorvol legger van onvoltooide bloginskrywings op my rekenaar beland het. Soos iemand anders toonlere sit en oefen, het ek vingeroefening agter die rekenaar gedoen.

Twee het verby my gestap, ek was nie seker of dit ma en dogter, of sussie en ousus is nie.

Toe onthou ek die kind uit my beginnerjare in  die onderwys en die skok rondom sy ma en sussie wat toe nie sy ma of sussie was nie.

En toe is dit nie lank nie, of ek is by my eie lappie groen koring op die land, en ek sien daai koring op pad na geel toe in ‘n matriekjaar.

Maar met die klim die einste korreltjie koring toe nou ‘n rukkie later terug in my kar.

Sy het die naweek ‘n  CD van Laurika Rauch gesoek en oor ek weet hy is in die motor, het ek hom vir haar in die gereedheidshouding gekry. Maar toe wil my kind nie die Bobbejaanliedjie waarvan sy die naweek gepraat het, hoor nie, nee, sy soek die een van die twee wat nie by mekaar uitgekom het nie.

Ek het natuurlik nie ‘n idee waarvan sy praat nie, (twee wat nie by mekaar uitkom nie, Skat, wat vir ‘n lirdjie is dit?”) en spring rond van snit tot snit.

En toe die regte akkoorde inskop en die eerste note opklink, toe sê sy dis die liedjie wat sy soek en sy begin summier saamsing.

O, ma swak hart, my korreltjie koring, skaars nog ontkiem...

Jasper onthou jy ons belofte gemaak

Dat ons mekaar sou liefhê – ons was agt

Ek in my groen skooljurk

En jy smart in krieketgoed

Met die duiwe as ons dom’nee

Ons getuie was ‘n hoed



Jasper onthou jy ek het eenkeer verdwaal

In daai bangmaak populierbos – ons was tien

Ek het stil gaan sit en sag gebid

Geweet jy sou my kry

Jy sou soek en soek want niemand

Was al ooit so lief vir my gewees nie



Refrein:

Maar ons stofpad saam het teer geword

Jou spoor kon ek nie sny nie

Ek het weer verdwaal en verdwaal gebly

En gehoop jy sou kom soek na my

Maar jou seunskind hart het aanbeweeg

Jy’t nou die oë van ‘n man

Jasper onthou ons kleintyd saam

Onthou my gou weer – as jy kan



Jasper onthou jy ek was nerf-af geval

Toe daai lang ou my gestamp het -

Ons was twaalf

Jy’t my opgetel en weggedra

Die pleister self geplak

En daai boelie sommer vreesloos

In die fietsloods kaalvuis aan gaan vat

Jasper onthou jy toe jy weg moes gaan

Na daai ver dorp innie vreemde

Ons was groot -

Groot genoeg om seer te kry

Te jonk om te kan keer

Better loved and lost than never loved

Dit sou die tyd ons hard-hard leer



Refrein



Brug:

Ek bly nou op ‘n anner plek

Het nie lank na jou daar weggetrek

Het jou nommer nou die dag by navrae opgesproor

As ek jou sou bel en sou vertel

Dat ek steeds van ons twee droom

Sou jy sê jy droom ook steeds van my

Of is ek lankal reeds verloën


Refrein
 

(Woorde en musiek: Mariki de Villiers-Knop - Uitgewer: Ms Samro)

Ag, en toe (my kind is 7 op pad na 8, die stem in die liriek was 8) op daardie punt zirr dit toe in my kop van lyne en verbande en aanknopingspunte en groot word en liefde.

En ek weet dit maak nie sin nie.

Maar tog ook so bietjie.

So toe kom maak ek dit maar klaar.

En die begin en die einde is nie aaneenskakelend nie, ek weet. Dis beslis darem ook nie teenstellend nie. Eerder verbandhoudend, dan.

Op ‘n Maandagmiddag na Voortrekkers was dit vir ‘n ruk lank egter so verbandhoudend dat dit vir my direk aaneenskakelend was en ek daarom nie anders kon as om dit aan te teken nie. Miskien weet ek eendag hoekom ek dit moes doen.

Laat daardie eendag asseblief tog net nie in my kind se matriekjaar wees nie.

No comments: