'n Skool en universiteitsvriendin, wat ek na
universiteit nog net een keer en wel op ons twintigjaarreünie raakgeloop het,
konfronteer my einde verlede jaar met hierdie foto van 'n linodruk wat ek in
matriek moes gemaak het:
Dis 'n gedig van Uys Krige wat dan nou duidelik sedert skooldae tot my spreek.
Ek het daardie teëltjies van Amalfi al Julie-maand aan honderde stukke gebreek, ook 'n stukkende antieke blompot en 'n goedkoop blou bord van my ma wat jare gelede aan skerwe van die muur geval het. My vakansieprojek is 'n mosaiek-tafelblad, rond soos die son, maar blou soos die Amalfi-kus van Capri en Sorrento. En soos ek totter en terugdink gaan my gedagtes op loop...
Dis 'n gedig van Uys Krige wat dan nou duidelik sedert skooldae tot my spreek.
Tien jaar later was dit steeds die geval.
Na meer as drie maande in Europa met rugsak en
tent kom ons op Sorrento en daar verkoop hulle die mooiste teëltjies wat jou
huis se naam of jou lewensmotto uit kan spel. Ek wou iets soos hier onder bou,
maar daarvoor was my rugsak reeds hopeloos te vol en te swaar. En op 'n
begroting van R100-00 'n dag, kon ek dit geensins bekostig nie.
Toe koop ek maar teëls vir die eerste drie
woorde. Behalwe nou vir die son-metafoor wat in die slag bly, is dit immers
die essensie van dit wat die man se woorde aan my kommunikeer.
Dit was nie dieselfde en het soos hierdie gevoel, maar dit was darem iets:
Ek het dit nie in 'n muur ingemessel nie, maar
op 'n plank geplak en teen 'n buitemuur van my destydse verblyf hang gemaak.
Ek dink dit het sewe uur gehang toe verloor
daardie jaar se hoofseun sy balans op sy fiets, leun teen die muur met sy hand
en volle gewig... en breek die naambord wat ek al die pad vanaf die Amalfi-kus
in 'n rugsak saamgedra het tot hier.
Nog tien jaar later, toe ek op Facebook
registreer. vra die internettoepassing my, terwyl ek my profiel opstel, wat my
gunsteling aanhaling is. As die meeste mense soos ek is, dink ek nie iemand
lees ooit 'n ander mens se profiel nie. Tog het ek al by herhaling mense gehad
wat my vra waar ek aan daardie aanhaling kom.
So, ja, vir meer as dertig jaar dan nou al,
het ek 'n ding met daardie woorde, of dan nou my interpretasie van daardie
woorde.
As jy my nou ooit moet vra wie ek is, waar ek
vandaan kom en waarheen ek op pad is, dan was dit nog altyd my antwoord en,
vermoed ek ten sterkste, sal dit ook altyd my antwoord wees.
Die woorde “na die bron” impliseer vir my 'n reis, 'n lewensreis, 'n op pad
iewers heen, op pad na die bron van dit alles toe.
Maar ook nie suiwer 'n op pad na die bron nie, maar 'n op
pad terug na die bron toe. Die
woorde maak melding van “na die bron van alles.”
Ek is deel van daardie alles en het daarom my oorsprong by daardie bron, ek is van daardie
een bron, ek is nié 'n ander dam se eend nie.
Ek kom van die bron, en is op pad bron toe.
Want stof is jy en tot stof sal jy terugkeer.
Jy was van ewigheid aan en sal tot ewigheid
aan wees.
Behalwe vir die “na die bron” is daar nog die onvoltooide deelwoord “beurende” wat vir my op 'n durende reis,
of dan nou beweging op pad iewers heen dui.
Die woord impliseer ook vir my dat dit nie 'n
al te maklike reis is nie – daar word gebeur, gestu, gedu. (Maak dit dan maar gestoei.)
Ek is egter nie net 'n reisiger nie, ek dwaal
en dool nie, ek is 'n pelgrim op reis. 'n Man (of net sowel 'n muis) met 'n
missie.
Die goue
verlang gee ook vir my te kenne dat ek terug
verlang, terug gaan, terug keer – 'n mens kan immers net
verlang na iets wat jy reeds geken het.
My hart kan beswaarlik na die Boland verlang,
as my hart nog nooit die Boland leer ken het nie.
As een van Verwoerd se kinders – ek is in 1964
in 'n wit Afrikaanse huisgesin gebore – identifiseer ek ook ten sterkste met
die idee van 'n enkele skeppergod – die
(enkele) bron van alles, die son.
Is daar in vandag se tyd en dae nog iets of
iemand, geloofsoortuigings of mense waarvoor 'n mens die woord politeïs sou kon
inspan? Ek weet nie, ek glo nie. Maar dan is my kennis van die huidige
wêreldgodsdienste (maak dit eerder wêreldgeloofsoortuigings
omdat nie alle gelowe noodwendig plek inruim vir iets soos 'n god nie)
uiters beperk.
Maar Krige se gedig is glad nie waarom ek hierdie gesels aanknoop nie, glad
nie dit wat my vingers die grootste strooi aan die uitryg agter die rekenaar
het nie; eerder een van die lieflike wense en in die besonder een van die
mooiste sinne wat ek in 'n lang tyd gelees het:
"Laat ons
onse stok vat en onse staf, en op onse Here se voetspoor aanstap na die
Son...."
Dit het via 'n penvriendin se e-pos in my in-mandjie en in my lewe beland.
Ja, is dit nie wonderlik nie – ek, Hans Moolman, het iets soos 'n
penvriend. Sedert laerskool was dit 'n romantiese begeerte van my wat nooit
realiseer het nie.
In 1987 op die grens gewikkel (beurende) in die oorlog wat Jannie
Geldenhuis en sy tydgenote vir my generasie uitgedink het, het een of ander klein
plattelandse dorpie se beginner laerskoolonderwyseres dit goed gedink om haar
klassie elkeen 'n briefie aan 'n troepie-dopeie op die grens te laat skryf.
Dit was vir my wonderlik – uiteindelik – 'n penvriend! Nou weliswaar nie
van iemand oorsee nie, maar darem!
Hierdie vriendskap het ook net vier of vyf briewe lank geduur, toe is dit,
soos enige een sou kon voorsien het, op die rotse.
Maar vandag het ek, na baie jare, uiteindelik iets soos 'n penvriend,
weliswaar steeds nie op 'n eksotiese bestemming in die buiteland nie, maar,
soos die kraai vlieg, nie 10 kilometer van waar ek bly nie.
Ons internet- e-pos-boodskappe gaan maak tien teen een darem elkeen eers
iewers in Indië 'n draai voor dit in die elektroniese posbusse neerstryk.
En dié vriendin kom rui my toe op met:
"Laat ons onse stok vat en onse staf, en op onse Here se voetspoor
aanstap na die Son..."
Ortodokse fundamentalisme sal nie my interpretasie van Krige se gedig deel
nie.
Soos ek, na ek haar van die akuuttekens in één beurende drang en één
goue verlang bewus probeer maak het, aan my penvriendin verduidelik het:
Vir my
kommunikeer die woorde, onder andere, ook, dat alle mense se stap, ook alle
gelowe en ongelowe en dogmas en gedekonstrueerde dogmas se stap, alles wat hier
op aarde lewe en kan stap - ook die eensellige plant se stap, maar net 'n stap (in die aanhaling met die stok en
die staf), 'n beurende drang en goue
verlang (in Krige se woorde) na die Son, na God, na die bron van alle krag
en lewe, is.
Waar sy aan die woorde kom, weet ek nie, ek sal nog uitvind.
Dit herinner aan Adam Small, maar ek dink nie dis uit sy pen nie - dan sou
ek dit herken het.
Dit herinner, wat styl, maar ook inhoud en boodskap betref, eerder aan Hans
du Plessis, en iets in die Griekwa-Afrikaans waarvoor hy so lief is.
Waar ons almal hierdie tyd van die jaar oorval is met versies en wense en
aanhalings - party so oppervlakkig om van te kots - het hierdie woorde my aangegryp.
Dit spoor my sommer aan na die opruiendste van opruiende woorde wat hulle
toe ooit destyds in die Bybel opgeneem het:
“...maar ek en my huis, ons sal die HERE dien.” (Josua 24:15)
In wyer konteks, ook van die hele vers, is dit miskien nog 'n aks meer
opruiend: Maar as dit verkeerd is in
julle oë om die HERE te dien, kies dan vir julle vandag wie julle wil dien: òf
die gode wat julle vaders daar oorkant die Eufraat gedien het, òf die gode van
die Amoriete in wie se land julle woon; maar ek en my huis, ons sal die HERE
dien.
Ek bly egter steeds die mening
toegedaan dat, in ag genome die verskille, Josua en sy destydse volgelinge, die
outjies hierdie kant, daardie kant, duskant én oorkant die Eufraat, ook die
Amoriete en elke denkbare vorm van –teïs (a- ingesluit), ons almal, op
dieselfde pad was, en is, elkeen beurend en stoeiend, op pad na die bron van alles – die son: één
beurende drang, één goue verlang.
Ook die amoeba en die ligeen.
Daarom ook, daarom juis:
En geniet dit, die reis, medepelgrims wat elkeen besig is om 'n eie
lewensreis te voltooi.
En as jy dan nou opsluit liewerster in Boeddha se skaduwee wil loop sit, misgun
ek jou die oase ook nie.
As jy jou lokke ineen wil vleg met die van 'n Hare Krishna, is jy net so
welkom.
Ek sal selfs terug staan dat jy verby kan gaan.
En wat Uys Krige van dit alles te sê het, sal ek nie weet nie.
Op 25 het ek ook al die antwoorde gehad.
Vandag probeer ek nie eens meer om die enkele vrae wat ek nog kan onthou,
te verstaan nie.
En hoe mis ek nie nou, op hierdie punt, nie my ma nie. Sy sou gesê het, en
sy is reg: “Agge nee man, Oubaas, kry nou end, ek rúik mos sommer wat jy nou
daar praat.”
En dis nie suiwer my skuld nie, ook nie slegs maar my penvriendin of enkel alleen die een wat einde verlede jaar die foto van die linodruk (na al die jare het ek daardie lino en sy tydgenote steeds in die kunskas) aangestuur het nie, nee:
Ek het daardie teëltjies van Amalfi al Julie-maand aan honderde stukke gebreek, ook 'n stukkende antieke blompot en 'n goedkoop blou bord van my ma wat jare gelede aan skerwe van die muur geval het. My vakansieprojek is 'n mosaiek-tafelblad, rond soos die son, maar blou soos die Amalfi-kus van Capri en Sorrento. En soos ek totter en terugdink gaan my gedagtes op loop...
1 comment:
Awesome Hansie, regtig nice. Ek is elke keer verstom oor jou 'command' van die Afrikaanse taal (verskoon tog die Ingelse woord!). En jy skryf so gemaklik, dis 'n joy om te lees (weer eens die Ingels: my ma sou nou gese het: kies 'n taal!). Groete! Rene
Post a Comment