Waaroor ek
in 1982 my matriekmondeling gedoen het, kan ek wraggies nie onthou nie. Ek
onthou nie eers of ons elkeen na skool, soos nou al baie jare die geval is, gehad
het nie.
Ek onthou my
rekordeksamen–opstel in Afrikaans. Dit was een van Roald Dahl se kortverhale
wat ek, in die hoop dat my onnie dit nog nie gelees het nie, geparafraseer en
in Afrikaans aangebied het.
Sy het nie,
en ek het met ʼn onderskeiding weggestap.
In die
eindeksamen het ek weer so gemaak, hierdie keer ʼn ander storie.
Die een was
Hans Moolman se verwerking van “Lamb to slaughter”. Iemand maai iemand anders
met ʼn bevrore skaapboud af en prop dan die boud in die oond. Later, as hulle om
die tafel aan die boud smul, maak iemand die opmerking dat hy daarvan oortuig
is dat die moordwapen reg onder hul neuse is en die moordenaar knik instemmend
saam.
Die ander
hou verband met die man wat ʼn bootreis moet vertraag om ʼn groot som geld te
wen. Hy sorg dat hy duidelik hoor- en sigbaar is vir ʼn vrou wat alleen op die
dek staan en oor die water uit tuur. Dan “val” hy met luide geskree, sy arms en
bene soos die wuiwende palms van Egipte, “per ongeluk” oorboord. Net jammer die
eensaam figuur op die dek is nie net blind nie, maar doof toe ook daarby.
Lyk my dis ook
net Bart Nel en Gelofteland wat daardie jare se Afrikaans-onderwysers gelees
het. Roald Dahl het by hulle verby gegaan.
As ek nie
nou iets te vertelle had oor mondelinge stelwerk nie, het ek nou boekrak toe
gestap en my Collected Short Stories van Roald Dahl gaan uithaal.
First things
first:
Die tandarts
by wie verlede week was, was sy betrokke middag die laaste aan die beurt. Hy
het ʼn volkswagen tot onder die klasvenster gebring en my soheentoe gelei vir sy
praatjie rondom die motor waaraan hy die hele jaar gewerk het. Hy kon gelieg
het, ek weet nie, maar dat die man ʼn ding met wiele het, is ʼn feit. Ek dink hy
was ʼn jaar in ʼn praktyk, toe ry hy al ʼn motor wat meer as my huis kos. Ek praat
onder korreksie, maar ek dink nie ek was een keer by sy spreekkamers (en ek is
een of twee keer ʼn jaar daar) dat daar nie ʼn nuwe motor onder sy afdak staan
nie. So nee, ek dink nie hy het gejok oor die volla nie. Ek wonder of hy kan
onthou wat ek hom gevra het vir die onvoorbereide deel van sy eksamen. Ek kan.
ʼn Tydgenoot
van hom, vandag ʼn geskiedenis- of aardrykskunde-onnie, het oor Nelson Mandela
en die ANC kom uitwei – in 1991 was dit radikaal vir ʼn jong Afrikaner.
Dié se ander
skoolmaat het weer oor die sewe wonders van die antieke wêreld kom praat.
Ek het een
middag, ook een van die gewilde laaste sessies van die dag, ʼn “blow job” én ʼn “woman’s
revenge” gekry. Die meisie se ou was al klaar met skool en het in ʼn kroeg naby
die skool gewerk. Ek moes die middag nog twee ander alkoholiese mengsels in
klein glasies wegslaan wat hy daar aangebring het.
Dit hét meer
seksueel van aard ook geword. Een dogter het aangemeld met elke denkbare vorm
van voorbehoedmiddel onder die son. Daar was goed vir mans en goed vir vrouens
en dinge wat ek daarna nog nooit weer in my ganse lewe gesien of selfs van
gehoor het nie.
Iemand se pa
of boetie was in die polisie – die kind het met dagga daar aangekom.
ʼn Ander met ʼn
menslike fetus in ʼn bottel.
Ek verbeeld my
dit was die jaar wat ek ook ʼn tuisgemaakte pizza gekry het. Wéér ʼn laaste
sessie. Die kind het die ding, warm uit die huishoudkundesentrum se oond daar
aangebring.
Dis nou al
jare dat die kinders in groepe van vier of ses by jou aansluit. Vroeër jare was
dit nie die geval nie. Ek onthou ʼn Willie wat ook sy naam doelbewus laaste op
die lys geplaas het, laaste want dit is dan al donker. Hy het wit gegrimeer, in
ʼn swart rokgedoente met ʼn kers in sy hand daar opgedaag. Sy onderwerp was
spoke. Hy het voorgelees uit een van Leipoldt se spookstories.
Iemand het
een jaar ʼn hoender kom hipnotiseer. Daar sit ons toe in die klas wat voor my oë
in ʼn katatoniese stilstand gegaan het.
Een van drie
boeties het met een van sy wedvlugduiwe daar aangekom, en die hokkies waarby
hulle moet inklok.
Ek spoor die
leerders altyd aan om van hulpmiddels gebruik te maak. Hulpmiddels trek die
spreker se aandag van my wat sit en punte gee af – dit maak die situasie net
meer draaglik.
Ek onthou ʼn motorfietsenjin
in die klas. As ek my dit nie mis het nie, was dit die wedvlugduifseun se
boetie.
Dan was daar
die seun, ek het hom na skool al een keer raakgeloop, wat my kom vertel het van
die bordeel wat hy na skool gaan oopmaak. Sy hulpmiddel was ʼn gedetailleerde
vloerplan van die plek. En hy het nie van ʼn bordeel gepraat nie, hy het
weggeval met die hoerhuis wat hy gaan inrig. Toe ek hom so vyf of ses jaar
gelede in die Spar raakloop, wou ek hom dadelik vra of hy toe sy droom
verwesenlik het, maar ek was te ongemaklik.
Vir ʼn goeie
sewe of agt jaar het elke seun wat rekenaarwetenskap had, my kom vertel hoe ʼn rekenaar
werk. En vir sewe of agt jaar, met gemiddeld so vyf seuns elke jaar, moes ek
elke keer reageer of dit my eerste keer was. Dit was hel. Veral omdat ek vandag
nog nie weet hoe dit werk nie. Ek onthou woorde soos binêr en dat alles in
terme van ʼn “1” of ʼn “0” kodeer word.
Guilhermina
Da Conceicao da Trinidade, ʼn swart Angolese dogter, had my in vervoering oor
die vreemde begrafnisrituele van die verskillende swart bevolingsgroepe in
Angola. Toe ek haar ʼn paar jaar later op ʼn reünie daaraan herinner, bars sy uit
van die lag – dit was alles blote versinsel, sy het geweet ek sal mal wees oor
die een of ander antropologiese storie.
ʼn Meisie het
een keer haar vriendin se hare in die klas kom sny. Verdomp of ek kan onthou of
dit die girl is wat mý hare in die klas gesny het. (Dit was egter nie vir ʼn mondeling
nie, dit was suiwer vir ʼn haarsny, een pouse in die klas.
Ek sal die
belly-dancer nooit vergeet nie. Ek het haar naam al lankal vergeet. Dis omdat
daar so baie ander dinge is om te onthou; haar naam sal die laaste wees om plek
in my geheue voor in te ruim.
Een seun het
vir drie jaar in ʼn ry met ál sy hengelgerei klas toe gekom. Twee keer ʼn jaar.
Ek het hom van graad 10 af gehad. Of ons nou geleentheidstoesprake, pleidooie
of redenaarstoesprake gehou het, hy het met pap en aas en wurms en katrolle en
stokke daar opgedaag. Ek het egter vroeg reeds geweet dat dit al is hoe ek hom
ooit aan die praat sou kry, ook nooit in klastyd nie, maar na skool, op sy eie.
Die wit en
swart verskyning met die kers (die seun hou ook nou skool) had my nie bang nie,
maar ja, ek was al bang ook, vrekbang. En dit deur my eie toedoen en siek
verbeelding. Dié betrokke seun had ʼn paar lense oor sy oë wat dikker was as die
vergrootglas waarmee my oorlede ouma uit haar Bybel gelees het. En wat sy bril
met die twee pupille agter die lens gedoen het was monsteragtig en reguit uit ʼn
wetenskapsfiksierolprent – honderd maal erger as wat Ouma se vergrootglas met
die lettertjies van haar Bybel gedoen het.
Die seun,
nie daartoe gebore in staat om emosie van enige aard te toon nie, kom ons sê
dit maar – soos ʼn zombie, het oor rekenaars kom praat. ʼn Slim seun, ʼn nerd,
maar nie tingerig en in grys nie, groot en gespierd. En soos ʼn zombie. Ek
luister nie ʼn enkele woord nie – van rekenaars kon jy my nie ʼn woord vertel
nie, ek het elke toespraak al amper uit die kop kon opsê (almal het dieselfde
hoofstuk in dieselfde handboek as vertrekpunt gebruik). Ek hou net die
monsterspel van die pupille agter die glas dop. En jaag allerhande voorspooksels
op van hoe ek hier vermoor word, en word ek nie vermoor nie, neem die gedaante
my na sy moederskip vir waarneming en navorsing op ʼn veraf planeet.
Die
mondeling is elke jaar die bevredigendtse deel van elke skooljaar met matrieks.
Behalwe om ʼn leerder in buitemuurse hoedanigheid op die verhoog of sportveld te
leer ken, is daar nêrens ʼn beter geleentheid om jou leerders te leer ken as
juis met die mondeling nie.
Daar ís in
inderdaad kinders wat in ses maande voor jou in die klas nie ʼn enkele iets van
hulself verklap nie, súiwer omdat hulle nie in groot groepe funksioneer nie,
maar maak jy die slag oog tot oog kontak, net die twee van hulle, dan ontpop
daar die interessantste kind met die aangenaamste persoonlikheid denkbaar.
Ek sien die
seun voor my, presies waar hy in my klas gesit het, maar kan sy naam nie onthou
nie, dit was immers 1990. Hy het, kort en klein en stil en stadig en lui en
sleg soos hy was, kom vertel van die leeu wat hy geskiet het – met foto’s om
dit te bewys.
Van die
stilste en teruggetrokste seuns én dogters word soos verlepte tulpe wat skielik
water kry en trek die sluier voor hul binneste vir ʼn oomblik vir jou oop.
En ja, ek
het al gehuil ook. Dis nou al jare en ek het dit nog nie vergeet nie, een van
die stilste seuns in die graadgroep het as kleinseun by sy oupa se graf kom
staan en sy huldeblyk met my gedeel. Dit was ʼn kleinseun van Antjie Krog se pa,
maar ʼn susterskind, nie haar eie nie. En toe huil ons saam.
Ek het
verlede week net so lekker gehuil.
Daar was
vier dogters in die klas. Eers het die een ʼn maatjie in trane. Die kinders
lewer geleentheidstoesprake en die spreker wens haar maatjie geluk met haar
21ste versjaarsdag, sy dit só eerlik, opreg en openhartig, dat selfs ʼn baksteen
ʼn traan sou pik.
Laaste
spreker is die dogter wat as ʼn enigste kind oor haar pa kom gesels, ek het
aanvanklik gedink dis by ʼn verjaarsdag of iets. En daar sê hierdie kind die mooiste
goed oor haar pa. Nou kan ʼn pa self nie anders nie as om sy eie kind, Klaradyn,
in die geestesoog op te roep en te hoop en bid dat sy ook eendag sulke mooi
goed oor haar haar eie pa te sê sal hê. En halfpad deur die praatjie sit ek twee
en twee bymekaar: ek luister nie na ʼn gelukwensing nie, maar na ʼn huldeblyk,
hierdie pa, hoor ek, is vroeër die jaar in ʼn motorongeluk oorlede.
Dit was weer
eens die laaste sessie van ʼn lang dag, ek was ook al moeg, dit was ook nie net
die laaste sessie van die dag nie, maar die laaste van twee weke se mondeling.
En daar word ek ʼn verleentheid vir myself en dogters en tjank te lekker saam.
Maar ek sal
dit weer en weer en oor en oor doen. Om die voorreg te hê om kinders se
opstelle kan merk, is nie naastenby so lekker (trouens en inteendeel...) soos
om na hul toesprake te luister nie. Dis soos oestyd vir ʼn landbouer, lamtyd vir
ʼn veeboer, nagmaal vir ʼn dominee en Kersfees vir ʼn kok.
Nou gaan ek
eers lees, ek en oorle meneer Dahl het ʼn afspraak om na te kom.
No comments:
Post a Comment