Ons het
ons eerste somerreën gehad. Vir jare vermaan ons Pretorianers mekaar om nie
opgewonde te wil raak of van reën as reën te praat as die eerste katspoegie
stoffies opjaag nie – dit reën immers nie in Pretoria voor Paul Kruger nie
verjaar nie.
Vanjaar
was daar voor die oubaas se geboortedag nie eens ʼn enkele belowende wolkie in
die lug nie, wat nog te sê ʼn lekseltjie genade.
Ons het
ook al vergeet dat 10 Oktober lankal gekom en weer gegaan het, en steeds geen
reën wat as reën kan deurgaan nie, nie óp sy gedenkdag nie, nie daarna nie –
selfs nie eens ʼn enkelte druppeltjie wat nié as reën kan deurgaan nie.
Die
ander volgsgeloof rondom Oom Paul en reën op sy dorp wat darem vanjaar die
bygeloof gestand gehou het, is die een rondom die rigting waaruit die wolke wat
reën bring, kom. “As dit nie agter Oom Paul se gat aan- en toepak nie, kom dit
nie reën nie.” (En dan, het ek 25 jaar gelede toe ek in Moot aangekom het,
uitgevind, verwys hulle na sy standbeeld op Kerkplein.)
Hier
wás die laaste twee weke inderdaad, die tiende van vandeesmaand óók, allerhande
donker wolkies, maar elke keer, gooi jy jou oë in die rigting van die plein,
dan is dit duidelik: ons kan maar vergeet van reën, Paul Kruger se gat is
helder oop, dié wolkies kom nie uit sy rigting nie, hulle dra straks reën, maar
reën vir ons is dit nie.
Gister
toe Annieka vroegmiddag weer begin praat van reën, toe praat ek haar nie teë
nie – Oom Paul Kruger se standbeeld op die plein en waar die wolke begin
uithang het, het my vertel om my bek maar te hou.
Toe dit
gisteraand begin sous, toe gooi die drie van ons, ons arms om mekaar en vertel
die een die ander die oog- en oorlopende – dit reën.
“Ons Suster! Ons Suster! Jy het gekom! Jy het
gekom!”/ En haar krale skud, / en haar koperringe blink…”
Skielik,
oornag, ís Oktober weer die mooiste-mooiste maand en nie sommer meer net “droogtemaand”
nie. Beslis nie wat die gemoed betref nie. En ons erf nie.
Elders,
soos die weerman altyd te sê had, bly dit oor groot dele van die land nog “mooi
weer en warm” – en in baie opsigte kom dit neer op droogte en boere wat saai in
die geloof dat dit gaan kom reën.
Ek het
jare gelede ʼn praatjie met iemand, wat meer van die dinge weet as ek, oor die
radio gehoor. Die persoon had te vertelle dat allerhande dinge soos padwoede en
selfdood nóú, ná die eerste werklike reën en al die ontlading wat daarmee
saamval, dadelik drasties beginne afplat.
Nie net
die boere wat wag vir die reën nie, ook die hospitale en polisie, sielkundiges
en psigiaters.
Dit
klink dalk bietjie dik vir ʼn daalder, tog maak dit vir my genoeg sin dat ek dit
na baie jare steeds nog nie vergeet het nie.
ʼn
Vriend se vol hart maak sy mond vanoggend vroeg al op Facebook oorloop met: “40 mills in die nag gereën (...) En dit val steeds en steeds, saggies...’Then
sings my sole.....!!’"
Dit was douvoordag en straks het hy “soul” bedoel. Maar nie noodwendig nie
– jeuk ons almal se voetsole nie, sing hulle nie en roep hulle nie uit nie!
“Want die werf is wyd
en die bruilof groot... O, die dans van ons Suster!”
Myne
doen. En dis nie net van die reën nie. Klaradyn het ʼn klein
kinder-Kook-en-Geniet present gekry en vaar nou al om die ander dag die kombuis
in. Vlakoekies, skons, heuningtert, improvisasies (met wisselende sukses) en
dring saans daarop aan om te roerbraai (wanneer ons roerbraai eet).
En dan
moes die skool van my versugting/dreigement te hore gekom het. Toe die nuutste
Kuns-en-Kultuur-taak hier aankom, is dit genadiglik nie nóg ʼn musiekinstrument
nie. In vyf jaar skool, tel jy graad O by, het ons nou al ses musiekinstrumente
gemaak, en kom my kind in haar hele skoolloopbaan nog met een enkele
musiekinstrumenttaak by die huis aan, gaan ek afblaas soos geen ouer in die
ganse geskiedenis van uitkomsgebaseerde onderwys (hier én oorsee) nog ooit
afgeblaas het nie.
Hierdie
keer moet ons gelukkig ʼn droomvanger maak.
Ek is
nie vreeslik lus om hart en siel in te klim nie en stel voor ons gesin moet
geloofsbeswaardes wees wat nie bereid is om hierdie heidense implement van
Satan en sy trawante te maak nie.
Daar sál
sulke ouers wees, ek hou op hoërskool vir hul kinders skool. So waarom moet
hulle alleen wees. Ons Moolmans kan ʼn verenigde front met hulle vorm.
Maar
toe ek eers op die internet oor die goed gelees het, toe wil ek Klaradyn nie
meer bystaan met die maak van hare nie, nee, toe wil ek my eie óók maak.
En dis
presies wat ons toe doen: ons sorg dat ons genoeg van alles het om twee droomvangers
te maak.
Het jy
geweet: Droomvangers het hul oorsprong
by die Ojibwe, ʼn inheemse Amerikaanse Rooihuidstam. Aanvanklik is ʼn ragfyn
spinnerak oor ʼn sirkel wat uit takkies gevleg is. gespan. Dit is by jou bed
gehang. Hierdie net of web sou dan slegte drome vang en net die goeies deurlaat
om die slaper te besoek. Vere is aan seninglinte geheg en aan die onderkant van
die sirkel geheg. Hierdie vere het vir die mooi drome se sagte landing gesorg.
Natuurlik
is daar ander weergawes ook: die slegte drome wat deur die slapende vrygelaat
word, ontsnap deur die web, terwyl die goeies agterbly om in die toekoms
bewaarheid te word.
Kraletjies
en kleine tierlantyntjies en polfyntjies word ook glo ingewerk.
Toegerus
met al hierdie mumbo jumbo het ek en Klaradyn toe ʼn lieflike oggend terwyl ek
eintlik Daddy Day Care speel met
Mamma by die skool vir werk.
Die
eerste vakansie van ons getroude lewe saam, is ek en Annieka Kalahari Gemsbok
Park toe. Iewers langs die pad koop ons toe ʼn bewertjie wat na bewering deur ʼn
rasegte lid van die San-gemeenskap gemaak is.
Ons
outentieke San-artefak herinner seker baie aan die brokkies van die muur wat
Duitsland geskei het en vandag nog oral in die land te koop aangebied word. En
dít herinner op hul beurt weer aan die splinters van Jesus se kruis wat in die
vroeë Middeleeue die ronde gedoen het...
Maar
dit het ons tóé, toe ons dit gekoop het, nie gepla nie. Wat ons gepla het, toe
ons by die huis kom, is dat die ding baie effentjies en eintlik so lelik soos
die nag is.
Maar
dit weggooi, kon ek nie. Selfs met die tannie wat dit gemaak het se naam nog op
die etiket, is dit veertien jaar later in aktiwiteitskas vol
kunsvlytgoeterstes.
Toe
snipper ek die bewertjie op en hang aan my droomvanger sewe verskillende
glyplankies met veertjies onderaan vir daai veersagte landing – een vir elke nag
van die week se soete drome.
Sodra
ek my kamera opspoor, spog ek met meer as ʼn selfoonfoto. Met myne, én met
Klaradyn sʼn (wat sy toe 100% op haar eie moes maak omdat haar pa so hart en
siel betrokke was in die maak van sy eie.)
Die vere in die sirkel self is aan 'n kraletjie vas. Die kraletjies is van 'n -P, -M en -K (vir Pappa, Mamma en Klaars.) Heel simbolies uitgedink deur die merrieperd.
Pappa s'n |
Die vere in die sirkel self is aan 'n kraletjie vas. Die kraletjies is van 'n -P, -M en -K (vir Pappa, Mamma en Klaars.) Heel simbolies uitgedink deur die merrieperd.
Klaars s'n |
In die middel van die spinnerak is daar 'n ietsie - dit "simboliseer" die spinnekop wat die web gespin het. (Die rooihuidstam het een woord wat tegelyk na 'n spinnekop en so 'n droomvanger verwys, maar die detail ontgaan my nou.)
Somerreën en droomvangers en aandete en Kinder Kook en Geniet hoort seker nie in een inskrywing nie, maar wat die hart van vol is...
Somerreën en droomvangers en aandete en Kinder Kook en Geniet hoort seker nie in een inskrywing nie, maar wat die hart van vol is...
En toe
kom sonsak en daar is ons al drie in die kombuis – elkeen besig met sy eie dis.
Klaradyn maak ʼn yskastert, Annieka maak haar eie ander een, en ek maak aandete.
Volslae chaos in ʼn kombuis waar een mens moet uitstap as hy ruimte soek om net van
plan te verander.
Ons kan
nie een verby die ander stap nie, ons moet dwars draai en verby mekaar skuur.
En die berg skottelgoed word net al hoe hoër.
Dan is
my eie oorlede mammie ook nog in die kombuis – ons maak op ʼn Saterdagaand die
oondgeroosterde broodjies wat sy tradisioneel op Sondae gemaak het.
En tussen
die klitser en menger en rooster en kookboeke deur, luister ons musiek. En ruik
die honde die reën – hulle is al onder, en oor, en deur ons voete en bene.
Dis tóé
dat ek besef, op 50 en twee maande: ek kan tegelyk tipeer word as stapelgek en
disfunksioneel. Want op daardie oomblik wéét ek een ding: Ek is op my heel gelukkigste op aande soos
hierdie, omring deur my gesin.
Annieka
noem dit Pappa-Mamma-en-Klaars-tyd.
Pappa-Mamma-en-Klaars-tyd,
met ʼn goeie dosis eerste somerreënt dan.
No comments:
Post a Comment